Marketing met merkgeschenken
Al járenlang worden er promotionele producten en relatiegeschenken gebruikt om de merkbekendheid te vergroten. Maar hier schuilt een groot probleem. In de promotionele branche worden er ontzettend veel goedkope, nutteloze en ongewenste branded producten weggegeven. En waar belanden deze producten vaak? Juist, op de vuilnisbelt. Hoe voorkomen we dat promotionele producten een negatieve lading krijgen? Wij hebben het antwoord voor je.
En laten we het bijkomende voordeel van het geven van een merkgeschenk niet vergeten: de waarde ervan. En dan bedoelen we niet de geldwaarde, maar de beleving van de klant. Stel je voor dat je een gepersonaliseerde speaker van JBL ontvangt van een bedrijf. Je hecht hier veel meer waarde aan in vergelijking met een speaker zonder merk. Dit heeft te maken met de consumentenwaarde van een artikel. Het geven van een merkgeschenk creëert een positieve perceptie van jouw bedrijf.
Hoogwaardig materiaal
Kwaliteitsmateriaal is van essentieel belang. Maar liefst 46% van de consumenten geeft aan een positiever oordeel te hebben over een merk of organisatie wanneer ze weten dat het promotionele product dat ze cadeau krijgen milieuvriendelijk is. Met milieuvriendelijk bedoelen we dat het artikel is gemaakt van zo duurzaam mogelijk materiaal. Natuurlijk zijn er talloze recyclebare materialen, maar het produceren van gerecycled materiaal vergt vaak veel energie en bovendien is gerecycled materiaal niet altijd even sterk. Dit heeft invloed op de levensduur van het artikel. Bovendien kunnen gerecyclede artikelen vaak niet opnieuw gerecycled worden, waardoor ze alsnog op de vuilnisbelt belanden. Geef daarom producten die gemaakt zijn van sterke en kwalitatief goede materialen.Levensduur
Dan hebben we het over de levensduur. We hebben dit punt al kort aangestipt. De levensduur van een artikel is een aspect waar de promotionele branche nog veel winst kan behalen. Promotionele artikelen worden vaak ingezet bij de lancering van nieuwe producten, als weggevertjes op beurzen of als leuke attenties om de aandacht van klanten te trekken. Tot op heden worden deze artikelen meerdere keren per jaar aangeschaft. Het marketingbudget is vaak niet toereikend om te investeren in kwaliteit, waardoor er goedkopere artikelen gekozen worden. Maar helaas betekent dit vaak dat er ingeleverd wordt op de materiaalkwaliteit en daarmee ook op de levensduur van het product. Kies daarom voor producten met een lange levensduur, zodat je langer top of mind blijft bij je klanten en relaties.Geef een merkgeschenk
En laten we vooral het geven van merkgeschenken niet vergeten. Misschien sta je er niet bij stil, maar de bovenstaande twee punten kunnen perfect samengaan met het geven van een merkgeschenk. Door te kiezen voor een gerenommeerd merk weet je zeker dat de producten van goede kwaliteit zijn en daardoor lang meegaan. Merken kunnen zich simpelweg niet veroorloven om te bezuinigen op materiaal, omdat dit afbreuk zou doen aan hun merknaam. Het opbouwen van een merknaam kost immers veel tijd en geld. Daarom is het kiezen voor een hoogwaardig product van een bekend merk niet alleen een veilige keuze, maar ook een bewuste keuze op het gebied van het milieu.En laten we het bijkomende voordeel van het geven van een merkgeschenk niet vergeten: de waarde ervan. En dan bedoelen we niet de geldwaarde, maar de beleving van de klant. Stel je voor dat je een gepersonaliseerde speaker van JBL ontvangt van een bedrijf. Je hecht hier veel meer waarde aan in vergelijking met een speaker zonder merk. Dit heeft te maken met de consumentenwaarde van een artikel. Het geven van een merkgeschenk creëert een positieve perceptie van jouw bedrijf.
Laatst bekeken